Magyarország autópályái

Magyarország autópályái

M7 autópálya autómentés
M7 autópálya autómentés

Magyarország autópályák tekintetében a környező országok figyelembevételével jó pozícióban van, hiszen majdnem 2.000 kilométernyi autópályaszakasszal rendelkezik. Ez az úthossz pedig még tovább növekedhet a következő években, így lassan minden megyeszékhely elérhetővé válik majd autópályákon keresztül utazva.

Magyarországi autópálya tervek

Az első hazai tervezet az autópálya rendszer kialakítására 1941-ben készült. Bár már az akkori tervezet sem szüntette volna meg a Budapestről kiinduló sugaras szerkezetet, viszont hangsúlyozottan olyan helyeken vezette volna az autópályát, ahol nincsen főút. Az akkori tervezet a még kétszeres országterületen 2 000 km automobil-pálya kiépítésével számolt, lényegében a mai külső gyűrűvel is. Jelenleg az autósok rendelkezésére, az alábbi jelentősebb autópályák állnak rendelkezésre: M1-es, az M3-as, az M5-ös, az M6-os, az M7-es, valamint a részleges M0-s körgyűrű Budapest körül.

Autópályák jellemzői

Autópályának tekinthető ma Magyarországon minden olyan út, amely az alábbi ismerévekkel rendelkezik:

  • forgalmi irányonként legalább kettő vagy több forgalmi sávval rendelkezik az adott út

  • a forgalmi irányokat fizikai elválasztóval (szalagkorláttal vagy betonfallal) választják el egymástól.

  • az elválasztó elemektől kifelé haladva egyre lassabb haladásra rendelt sávok következnek

  • az út legszélén leállósáv található záróvonallal elválasztva

Autópálya közlekedési szabályok

Az autópályán a gördülékeny közlekedés érdekében érdemes észben tartanunk néhány írott és íratlan szabályt is, amivel a saját dolgunkat is megkönnyíthetjük.

Sebességhatárok

A sebesség határok betartása nem csak az autópályákon fontos, a zökkenőmentes közlekedéshez azonban nem csak a minimum-maximum sebesség korlátok betartása szükséges. A maximális 130 km/h-val való közlekedés esetén mindenképp maximális odafigyelés szükséges, hiszen nem csak saját magunk, de utastársaink és a közlekedésben résztvevő többi utazót is veszélyeztethetjük egy-egy váratlan manőverrel ekkora sebességnél.

Jobbra tartás

A jobbra tartás a KRESZ egyik alapszabályának számít, azonban sokan nem tartják be az autópályákon utazva. Ennek értelmében nem szabad hosszabb ideig a belső sávban autózni, ezt a sávot előzésre szabad használni. Gyakori eset, hogy a jobbra-balra cikázás sem megengedett a pályákon, ráadásul rendkívül balesetveszélyes is.

Leállósáv

A leállósávot csak végszükség, azonnali megállásra kényszerítő műszaki hiba esetén vegyük igénybe. Ha tehetjük, ilyenkor távolodjunk el az autótól, és legyen szó M0-ról, vagy M7-es autópályáról, autómentőt mindig a szalagkorláton túlról hívjunk.

A leállósávon nemcsak haladni, de megállni és várakozni is tilos, az alábbi eseteket kivéve:

  • műszaki meghibásodás miatt tovább haladni képtelen

  • útfenntartást, úttisztítást végez

  • a forgalmat ellenőrzi

  • a megkülönböztető fényjelzést (kék villogó) működteti

Balesetek az autópályákon

A baleseti statisztikákat vizsgálva megállapítható, hogy autópályákon történik arányaiban a legkevesebb halálos baleset. Az alsóbbrendű utakon sajnos sokkal több a kisebb, valamint a súlyos halálos kimenetelű baleset is. Általában a rosszul megválasztott sebesség, a gépjármű nem megfelelő műszaki állapota és a gondatlan vezetési módból adódik a legtöbb baleset.

Összegezve:

A magyarországi autópályák tehát alapvetően biztonságosak és számos helyre eljuthatunk általuk, de ehhez mindenképp szükséges, hogy a közlekedési szabályokat betartsuk, ezzel megelőzve bármilyen balesetet, vagy fannakadást.